کد خبر: ۷۹۱۰۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

حکیم مهر: مشکل سگ‌های پرسه‌زن و بدون صاحب در ایران به‌دلیل نبود انسجام در اجرای برنامه‌ها و نبود دستورالعمل یکسان هنوز حل نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری آنلاین، سگ‌گزیدگی و مرگ بر اثر بیماری هاری در ماه‌های اخیر در ایران افزایش یافته است. تنها در ۲ ماه گذشته ۶ نفر بر اثر ابتلا به هاری جان باختند که ۳ نفر ازآنها کودکان زیر ۱۰سال بودند. با وجود افزایش سگ‌گزیدگی و ابتلا به هاری در کشور، ایران در مقایسه با آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از بیماری هاری در برخی کشورها، وضعیت بهتری دارد. با این حال مشکل سگ‌های پرسه‌زن و بدون صاحب در ایران به‌دلیل نبود انسجام در اجرای برنامه‌ها و نبود دستورالعمل یکسان هنوز حل نشده است. درحالی‌که موضوع سگ‌های ولگرد سال‌هاست در بسیاری از کشورها حل شده و در کوچه و خیابان‌های کشوری مثل هلند حتی یک سگ پرسه‌زن دیده نمی‌شود.

در قرن نوزدهم با شیوع گسترده هاری در هلند و مرگ بسیاری از مردم، دولت این کشور برنامه دقیقی را برای رفع این مشکل اجرا کرد که شامل ۴ مرحله جمع‌آوری، عقیم‌سازی، واکسیناسیون و رهاسازی (نگهداری در پناهگاه‌های حیوانات) بود. این راه‌حل پس از آن در بلژیک، آلمان، آمریکا، دانمارک و دیگر کشورها اجرا شد و نتیجه‌بخش بود. در حال حاضر بیشتر کارشناسان، بهترین راه مقابله با جمعیت سگ‌های پرسه‌زن را اجرای منسجم این ۴مرحلهcnvr می‌دانند. در عین حال برخی کشورها علاوه بر اجرای این ۴مرحله، جمعیت مازاد سگ‌های بی‌سرپرست را با شلیک معدوم می‌کنند و برخی کشورها فقط سگ‌های بیمار، پیر و پرخاشگر را با مجوز دامپزشک از طریق تزریق دارو از بین می‌برند.

تنها راه مقابله با سگ‌های پرسه زن

دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران با اشاره به اقدام کشورهای موفق در موضوع کنترل جمعت سگ‌های پرسه زن گفت: «تنها راهکاری که سازمان بهداشت جهانی برای کنترل هاری توصیه می‌کند و همه مراجع بین‌المللی هم بر آن تأکید دارند، واکسیناسیون ۷۰درصدی سگ‌های پرسه‌زن است. واکسیناسیون سگ‌های پرسه‌زن به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر ابتلا به هاری در مقایسه با هزینه واکسن انسانی هاری بسیار ارزان‌تر است، اما متأسفانه سالانه میلیاردها تومان برای درمان هاری در انسان هزینه می‌شود.»

«فرزاد علیزاده» در گفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: «دیگر تنها راهکار مؤثر برای حل مشکل سگ‌های پرسه‌زن هم اجرای برنامه ۴ مرحله‌ای CNVR (جمع‌آوری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی‌ و رهاسازی در محل قبل) است که بسیاری از کشورهای پیشرفته با همین روش و اجرای دقیق و منظم آن توانسته‌اند، علاوه بر کنترل جمعیت سگ‌های پرسه‌زن، بیماری هاری را هم به صفر برسانند.

سگ‌های پرخاشگر در دام نمی افتند

او ادامه داد: «جمع‌آوری سگ‌ها انتقال به پناهگاه که سال‌هاست در ایران اجرا می‌شود، نه‌تنها به کاهش بیماری هاری و سگ گزیدگی منجر نمی‌شود، بلکه این کار باعث افزایش سگ‌گزیدگی می‌شود؛ چراکه در برنامه جمع‌آوری، سگ‌های پرخاشگر را نمی‌توان جمع‌آوری کرد و فقط سگ‌هایی جمع‌آوری می‌شوند که آرام‌تر هستند چون از انسان غذا گرفته و دستی‌تر و کم خطرترند.»

علیزاده در پایان گفت: «خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه به وزارت کشور درخصوص مدیریت حیوانات شهری تکلیف شده است که سازمان‌های مختلف مثل، محیط‌زیست، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و... را پای کار بیاورد.»

 

آماری از سگ‌های پرسه زن جهان و راهکارهای کشورهای مختلف برای مقابله با سگ‌های خیابانی و بیماری هاری

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
0
3
این تو مملکت ما چندان قابل اجرا نیست ولی کاش بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
2
8
باید از ایشان پرسید چگونه رها سازی سگها بعد از اجرای برنامه cnvr در محل قبلی مخاطره آمیز نخواهد بود؟آیا سگ های مثلا عقیم شده و سالم سازی شده که در محیط های شهری رها سازی شوند به انسانها حمله نمی کنند؟اصلا رها سازی سگهای بدون صاحب در محیط شهری فاقد وجاهت بوده و این الگو در کشور ما قابلیت اجرا ندارد .برای رفع این مشکل نباید احساسی رفتار نمود وانگهی تعداد جمعیت سگهای ولگرد کشور کوچکی همچون هلند و تمچنین وسعت این کشورها قابل مقایسه با کشور ما نیست.در حال حاضر باید به صورت اورژانسی با این مسئله برخوردند.
سیاه پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
1
6
دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات
به چند سئوال پاسخ بدهید:
1- ایا هیچ مسئولیتی در قبال این طفلهای معصوم که بیگنام بوسیله همان حیواناتی که جنابعالی از حقوق انان دفاع میکنید مبتلا وسپس فوت شدند دارید !؟
2- ایا عقیم سازی ورهاسازی جلوی هاری را می گیرد ودیگر حیوان مبتلا نخواهد شد؟
3- ایا بحث عقیم سازی صرفا پوششی برای ....................
اگروجدان دارید صادقانه پاسخگوباشید
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
0
5
ببینم اونوقت این برنامه جلوی هار شدن این حیوون را میگیره.مشگل فقط کنترل رشد جمعیت نیست همین الانش تعدادشون خیلی زیاده.
محمد جواد درشت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
0
5
دفاع از حقوق حیوانات یعنی دفاع از سگهای ولگرد
تمام سگهای ولگرد باید کشتار بشن.
وقتی جان انسان توسط این حیوانات هار تهدید میشه هیچ حقوقی براشون وجود نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
0
4
تنها راه معدوم کردن است و بس
ناشناس
|
Czechia
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
0
2
یعنی عقیم سازی و واکسناسیون موجب ایجاد تغییرات رفتاری در سگ های ولگرد میشه به نحوی که دیگه حمله به افراد صورت نمی گیره؟!!!
حکیم جان حداقل مصاحبه با یک نفر ........ و دارای اطلاعات در حوزه رفتاری و کردارشناسی رو منتشر می کردی نه دبیر ستاد نمی دونم چی چی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
0
2
سر موقع هم سگ ها جهت دریافت واکسن برمی گردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
0
1
مگه با یکبار واکسن زدن ، مشکل حل میشه؟
یا هر روز باید بروند و سگ بگیرند و ب۵د کنترل کنند که واکسن خورده یا نه؟
این طرح غیر ممکن هست
نظر شما
ادامه